După cum știm, în Raionul Nisporeni nu este cale ferată, dar așa nu a fost întotdeauna. În harta de mai jos , realizată în 1944, se vede clar o linie de cale ferată ce trece prin regiunea noastră. Este vorba de calea ferată Podgoriile Hușului – Bucovăț.

Nisporeni - Cale ferată

În 1910, la Nisporeni, popo­sise o Comisie imperială rusă care studia construcţia drumu­lui de fier, strategic pe atunci, Bucovăţ-Leuşeni-Huşi, cu o lun­gime de peste 80 km, aşternut pe lingă s. Vorniceni, Lozova, Micleuşeni, Vărzăreşti, Nispo­reni, Nemţeni pe Prut. Această cale ferată se planifica să fie cu ecartament îngust de 1000 mm, marime standard în restul Europei diferit de cea din Rusia. Construcția a început în anul 1916, din necesitățile militare a primului război mondial, când Romania era aliată cu Rusia Țaristă. Linia avea o lungime de 112,5 km. Către anul 1917 lucrările la această ramură de cale ferată se apropiau de sfîrşit, pe alocuri sirenele locomotivelor răvăşeau liniş­tea podgoriilor. La acest şantier mun­cea un batalion al trupelor feroviare cu un efectiv de 800 de militari – ingineri, maiştri, maşinişti, tehnicieni, 44 de te- legrafişti, precum şi sute de băştinaşi cu care şi roabe. Iarna trenul circula pe linia îngustă de cale ferată de 3 ori pe zi în ambele direcţii, cu opriri în cantoa- nele zidite la fiecare 10 km.

bucovat - husi
Document rus din anii Primului Război Mondial, unde este specificat că traseul nu pot fi folosit în scopuri militare
calea ferata bucovat - huși
Despre importanța strategică a căii ferate ”Podgoriile Hușului – Bucovăț” pentru Imperiul Rus

Dupa 1918 calea ferată este refăcută și apare pe harta Căilor Ferate Române din 1921.

harta_cfr_1921
Harta CFR din 1921, unde este indicată și linia Podgoriile Hușului – Bucovăț

Dupa realizarea unirii Basarabiei cu România, prin voința liber exprimată a populației basarabene, la 27 martie/9 aprilie 1918, această linie ferată a fost utilizată în special pentru traficul de marfă, scurtând drumul între București și Chișinău, chiar dacă era necesară transportarea mărfurilor la Crasna și Bucovăț. În Basarabia această linie de cale ferată trecea prin localitățile Cățeleni, Tânjelești, Nisporeni, Vărzărești, Dolna, Lozova, Vorniceni, și se unea cu linia Ungheni- Chișinău la stația Bucovăț.

Gara Bucovăț, anul 1923

În 1937  linia ferată Crasna – Dobrina este trecuta la ecartament normal, în 1940 fiind normalizată și porțiunea Dobrina- Podgoriile Hușului – Huși. S-a propus și normalizarea liniei ferate Podgoriile Hușului – Bucovăț (astfel s-ar fi scurtat considerabil traseul feroviar București-Chișinău, evitându-se ocolul prin Iași), dar izbucnirea celui de-al doilea război mondial și ocuparea Basarabiei de către URSS a dus la abandonarea proiectului. În 1938, pe harta CFR, linia Podgoriile Hușului – Bucovăț nu mai apare, până în 1944-1945 fiind desființată și demontată din teren.

Harta CFR din 1938, în care nu mai apare traseul Huși - Bucovăț
Harta CFR din 1938, în care nu mai apare linia Podgoriile Hușului – Bucovăț

După 1950, in contextul înăspririi regimului de trecere a frontierei cu URSS, chiar dacă România și URSS erau „țări aliate”, nu s-a mai pus problema refacerii acestei linii ferate. Ca o „compensație”, în 1957 este dat în exploatare podul rutier de la Albița, în anii 70′, din inițiativa lui Leonid Brejnev (pe atunci – prim secretar al RSS Moldovenești) este construită noua șosea betonată Albița-Chișinău, având un fel de profil de „drum express”, evitând localitățile și fiind mai scurtă decât traseul prin Hâncești. După 1991, apar diverse proiecte de reconstrucție a acestei căi ferate, dar situația dezastruasă a CFR și CFM nu permite realizarea ei în viitorul apropiat.

În Nisporeni, calea ferată trecea aproximativ prin regiunea actualei Gări Auto și pe traseul Strada Viilor. Pe atunci acea zonă (Satul Nou) nu era locuită, abia în 1938 s-a început construcția cartierului Ștefan cel Mare (actualul ”Satul Nou”). În prezent se mai pot găsi urmele acestei căi ferate în unele regiuni, precum pădurea de lângă Seliște unde se mai pot vedea șinele de la cale ferată. Traseul liniei de cale ferată Podgoriile Hușului – Bucovăț este vizibil și din satelit.

buc 2 buc 3 buc 6

Surse : Railnet.ro , OldChișinău.com